2.11.2020
Temat: Serce przeciw głowie. Konflikt dwóch wizji świata w „Romantyczności” A. Mickiewicza.
Zanim zaczniemy lekcję, przypomnij sobie sytuacje w życiu, gdy musiałeś podjąć ważne decyzje. Czym kierowałeś się w takich sytuacjach – rozumem czy intuicją? Jak myślisz, czy w życiu zawsze powinniśmy kierować się rozumem, czy można czasem poddać się emocjom?
1. Przeczytaj balladę „Romantyczność” A. Mickiewicza – s. 42.
Możesz także wysłuchać muzycznej wersji tego utworu.
https://www.youtube.com/watch?v=3JaNk3muwA8
2. Przeczytaj, czym jest ballada – s. 45
Ballada to gatunek wywodzący się z twórczości ludowej. Najpierw funkcjonowała w tradycji ustnej wśród gminu. Ludzie uczeni, poważni literaci mieli ją w wielkiej pogardzie. Dopiero romantycy podnieśli balladę do rangi pełnoprawnego gatunku, tworząc typ ballady literackiej, ponieważ w starych podaniach, legendach i mitach odnajdywali metafizyczne prawdy o świecie.
3. Odpowiedz na pytania :
a) Kim jest główna bohaterka utworu? Jak się zachowuje, kogo widzi i z kim rozmawia?
b) Jak ludzie reagują na zachowanie dziewczyny?
c) Czym kieruje się starzec w postrzeganiu rzeczywistości? Co oznaczają „mędrca szkiełko i oko”? (możesz sięgnąć do dostępnych źródeł).
4. Przemyśl zagadnienia z pol. 12 i 13 s. 45.
27.10. 2020
Temat: Cokolwiek powiesz, i tak będzie źle.Dylemat: buntować się czy przystosować?
Zastanów się kiedy i wobec czego ludzie się buntują? W jaki sposób wyrażają swoje niezadowolenie?
1. Przeczytaj fragment powieści „Tajemnica godziny trzynastej” s. 39.
2. Odpowiedz pisemnie na pytania:
a) Jakich cech osobowości u swoich podopiecznych oczekiwały siostry zakonne?
b) Z jakimi poglądami zakonnic nie zgadzała się Nina?
c) Jak Nina wyjaśniła nielogiczność zasady, zgodnie z którą dzieci niepytane przez dorosłych, nie powinny się odzywać?
d) Czy twoim zdaniem Nina faktycznie odzywała się w sposób bezczelny i kpiła z sióstr zakonnych – czy raczej starała się dyskutować w sposób racjonalny?
26.10.2020
Temat: Przez chwilę być tylko sobą. Czy wygląd może być wyrazem buntu?
Czy lepiej wyróżniać się spośród innych czy być podobnym do większości otaczających nas ludzi? Jak myślisz?
Dziś poznamy Red, bohaterkę utworu „Mirror, mirror”, nastolatkę, która opowiada, jakie znaczenie miało dla niej zrobienie tatuażu.
1. Przeczytaj fragment powieści „Mirror, mirror” s. 36.
2. Odpowiedz pisemnie na pytania:
a) Czego brakowało w życiu bohaterce?
b) Co chciała w sobie zmienić dziewczyna przez obcięcie włosów, kolejny tatuaż i inne zmiany w wyglądzie? Przeciwko jakim oczekiwaniom swoich rodziców występowała?
Praca domowa: Co jest dla ciebie ważniejsze: wygląd czy osobowość i charakter człowieka?
20.10. 2020 r.
Temat: Bunt i siła młodych ludzi w „Odzie do młodości” Adama Mickiewicza.
Na tej lekcji poznamy cechy utworu lirycznego zwanego odą, poznamy utwór, który zrodził się z potrzeby buntu. Zastanowimy się, w jaki sposób podchodzą do życia ludzie młodzi, a w jaki – ludzie starsi? Co ich łączy, a co różni?
1. Przeczytaj „O utworze” s. 32 oraz informację o Adamie Mickiewiczu – margines s. 33.
2. Przeczytaj tekst „Oda do młodości” s. 32 lub wysłuchaj utworu, śledząc jednocześnie tekst. Warto zapoznać się z wyjaśnieniem trudnych słów na marginesie. https://www.youtube.com/watch?v=sa_xWOtXpP4
3. Zastanów się - kto wypowiada się w wierszu? W czyim imieniu? - Do kogo kieruje swoją wypowiedź podmiot liryczny? - czym, według podmiotu lirycznego, różni się świat młodych od rzeczywistości, w której żyje młodsze pokolenie? - do czego podmiot liryczny wzywa młodsze pokolenie?
4. Napisz w zeszycie Adam Mickiewicz napisał „Odę do młodości” w grudniu 1820 roku. W swoim wierszu za pomocą kontrastu ukazał dwa światy: młodość i starość. Zaapelował do młodych o zmianę świata za pomocą rewolucji. Uważał, że starsze pokolenie to egoiści niepotrafiący zmienić świata na lepsze. Jedynie młodość może cos zmienić, ponieważ jest pełna siły i zapału. Tylko młodzi ludzie mają szerokie horyzonty i pragną zmienić świat na lepsze.
5. Zastanów się, przeciwko czemu mogłaby się zbuntować dzisiejsza młodzież, z jakimi postulatami wystąpić.
19.10.2020
Temat: Różne oblicza buntu.
Dziś zastanowimy się, jakie formy buntu możemy zauważyć we współczesnym społeczeństwie. Dlaczego młodzi ludzie często przeciwstawiają się dorosłym oraz ustanawianym przez nich regułom? Jakie są konsekwencje takiego buntu?
1. Przeczytaj tekst „ Kontestacja. Formy buntu we współczesnym społeczeństwie. S.28. Aby dobrze zrozumieć treść, należy przeczytać wyjaśnienia trudnych słów – na marginesie s. 28 i 29.
2. Postaraj się odpowiedzieć na pytania: – co jest tematem zamieszczonego fragmentu tekstu? - czym charakteryzują się osoby, które można nazwać kontestatorami? - w jaki sposób działania kontestatorów i buntowników wpływają na społeczeństwo? Jak większość ludzi reaguje na te działania i dlaczego?
3. Zastanów się, skąd bierze się w wielu młodych ludziach chęć przeciwstawienia się dorosłym i ustanawianym przez nich regułom? Jakie są konsekwencje takiego buntu?
4. Zapoznaj się z infografiką na stronach 30 – 31 – „Różne oblicza buntu”
5. Na podstawie dostępnych źródeł napisz w zeszycie kim jest i czym się zajmuje Greta Thunberg.