Testy z doradztwa zawodowego - poniżej link:
http://zsckuwsulejowie.pl/cms/81119/testy_w_doradztwie_zawodowym
Testy zawodowe do ćwiczenia online są na stronie
https://kwalifikacjewzawodzie.pl/formula-2017/
Doradztwo zawodowe kl. IIIBSI
02.11.2020r.
Temat Poczucie własnej wartości, samoocena
Zaangażowanie w pracę definiuje Renzulli jako wysoką motywację do podejmowania działań przez podmiot celem aktualizowania własnego potencjału. Pierścień ten powiązany jest z twórczością, ale jego zakres jest znacznie szerszy (dotyczy wszystkich czynności podejmowanych przez jednostkę, nie tylko działań twórczych). Na motywację składają się m.in.: wytrwałość, wytrzymałość, pracowitość, pewność siebie, wysoka samoocena. Motywacja rozumiana jest w tym modelu bardzo szeroko, raczej jako zespół cech osobowości odpowiedzialnych za inicjowanie i podtrzymywanie aktywności w danej dziedzinie przez osobę zdolną niż sama gotowość do wykonania pewnego wzorca zachowania.
Model F. Mönksa jest rozwinięciem koncepcji Renzullego, przy czym pojęcie równowagi nasilenia komponentów (potencjału poznawczego, twórczości i motywacji do pracy) zostało uzupełnione o czynnik społeczny.
Autor ten ujmuje zdolności jako zależne od wpływów czynników środowiskowych, co oznacza, że o tym, czy u danej osoby posiadany potencjał zostanie zaktualizowany, w głównej mierze decyduje pozytywne oddziaływanie z zewnątrz. Im bardziej konstruktywne oddziaływanie, tym bardziej efektywne rozpoznanie i wykorzystanie zdolności człowieka (Mönks, Ypenburg 2007).
Jaki jestem? Oto jest pytanie?
Proszę obejrzeć filmik korzystając z linku
https://www.youtube.com/watch?v=4gp_EQ7F_bo
Proszę uczniów o wykonanie ćwiczeń (trzy ćwiczenia)
ĆWICZENIE 1
„Historia o rozgwiazdach”
https://www.youtube.com/watch?v=pfoz9-Q-eP0
Zachęca ucznia, aby spojrzał na tę opowieść jak na metaforę życia i aby pisał wszystko,
co przyjdzie mu do głowy.
ĆWICZENIE 2
koło życia proszę o przesłania na e-maila:
narysuj koło podziel koło na części wg poniższego zalecenia.
W tym ćwiczeniu uczeń ocenia swoją satysfakcję z życia w podzieleniu go na główne obszary: SZKOŁA – na ile jest usatysfakcjonowany z tego, jak radzi sobie w szkole, jak spędza tam czas, wykorzystuje poznaną wiedzę itp. Bardzo ważne jest, aby ocena satysfakcji nie była wyłącznie odniesiona do otrzymywanych przez ucznia ocen; RODZINA – na ile usatysfakcjonowany jest z relacji z osobami w rodzinie; INNI LUDZIE – na ile cieszą go kontakty ze znajomymi, ich głębokość i częstość; ZDROWIE I KONDYCJA FIZYCZNA – na ile cieszy się ze swojej sprawności fizycznej, samopoczucia i zdrowia; DOBRA MATERIAL NE – na ile cieszy się ze swojej sytuacji finansowej; ŚRODOWISKO – na ile usatysfakcjonowany jest z tego, gdzie mieszka, w jakim środowisku przebywa; CZAS WOLNY – nie ilość, a jakość tego czasu, czy jest usatysfakcjonowany z tego, jak spędza swój wolny czas; ROZWÓJ OSOBISTY – na ile satysfakcjonuje go jego rozwój poza szkołą, na ile rozwija swoje pasje, na ile cieszy się z tego, jak inwestuje w swoją przyszłość. Uczeń w każdym „kawałku tortu” zaznacza procentowo, na ile jest usatysfakcjonowany z danego obszaru – sam środek oznacza 0% a okręg – 100%. Po narysowaniu danej części uczeń zakreskowuje pole wg własnej samooceny.
„Czas na zmiany”
ĆWICZENIE 3
Proszę się zastanowić i przemyśleć , jak może podnieść satysfakcję z każdego obszaru swojego życia, np.
» SZKOŁA– zapisać się do koła zainteresowań, pomóc słabszemu uczniowi w nauce, spędzać przerwy z rówieśnikami, przygotować się do kolejnej lekcji z ulubionego przedmiotu;
» RODZINA – więcej rozmawiać z rodzicami, np. ucząc ich grania na konsoli;
» INNI LUDZIE – każde niedzielne popołudnie spędzać na rozmowie ze znajomymi, zapraszając ich np. na wspólne oglądanie meczu;
» ZDROWIE I KONDYCJA FIZYCZNA – zacząć robić brzuszki i przysiady każdego dnia przed wyjściem do szkoły;
» DOBRA MATERIALNE – założyć zeszyt wydatków, zacząć odkładać pieniądze na jakiś konkretny cel; » ŚRODOWISKO – samemu odnowić pokój, posegregować stos papierów;
» CZAS WOLNY – wygospodarować godzinę tygodniowo na aktywność fizyczną, każdego dnia znaleźć 20 minut na czytanie ulubionej książki;
» ROZWÓJ OSOBISTY – zapisać się na bezpłatny kurs prowadzony zdalnie.
Zalecam zapoznanie się z tematem i wykonanie ćwiczeń. Proszę o przesłanie dpowiedzi w terminie do następnej lekcji na mój mail: iwonaprzewoznik@zsckuwsulejowie.pl
Doradztwo zawodowe kl. IIIBSI
Temat: Praca w życiu człowieka, pomysł na siebie, planowanie kariery
Dziękuję uczniom, którzy chętnie przesłali mi na e-maila zrealizowane zadania zajęć w dn. 31.03.2020r.
Zapraszam do zrealizowanie zagadnień z powyższego tematu - informacje są poniżej:
„Krok za krokiem – czyli nie od razu Kraków zbudowano”
https://www.youtube.com/watch?v=_M5z21D35-Q
„Mój wybór”
https://www.youtube.com/watch?v=MLmsiQdPg4M
Proszę uczniów o wykonanie ćwiczeń (dwa ćwiczenia) rozwijających osobowość człowieka. Kreatywne, twórcze pomysły mogą wspierać w trudnych chwilach i w sytuacji kłopotów. Zalecam pracę nad sobą w zakresie samorozwoju.
1. Ułóż w ciągu trzech minut jak najdłuższe zdanie z wyrazów rozpoczynających się na literę B.
2. Sporządź alfabet możliwych zainteresowań i pasji, np. A- aerobik, B – bieganie, C – ceramika itd. Oceń każde zainteresowanie na skali od jednego do trzech, gdzie jeden oznacza: „zupełnie nie interesuje mnie i nie mogłabym (mógłbym tego wykonywać), dwa – „nie interesuje mnie to, ale ostatecznie mogłabym (mógłbym ) to wykonywać, trzy – interesuje mnie to i staram się temu poświęcać mój czas”. Policz ilu czynnościom przyznałaś (przyznałeś) dwa lub trzy punkty. Do jakich wniosków dochodzisz? Zaangażuj w podobne ćwiczenie swoich domowników. Porównajcie katalogi zainteresowań i przyznane oceny.
Zalecam ćwiczenia i wykonanie polecenia. Odpowiedzi w terminie do następnych zajęć - osoby chętne z klasy III BSI proszę o przesłanie mi na e-maila: iwonaprzewoznik@zsckuwsulejowie.pl
Temat: Trendy na rynku pracy – branże, zawody, kwalifikacje
Droga Uczennico, drogi Uczniu!
Proszę obejrzeć kilkuminutowe filmy:
„Zmiana”
https://www.youtube.com/watch?v=762XasOJ5NQ
„Twój zawód”
https://www.youtube.com/watch?v=bGOwJM4RGbE
„Szkoła zawodowa to szkoła nie zawodowa”
https://www.youtube.com/watch?v=BHUYtq-eJ7Q
„Zawody – co warto o nich wiedzieć”
https://www.youtube.com/watch?v=6TYKpA64ouc
„Cukiernik”
https://www.youtube.com/watch?v=Y0uaTN0X0kE
W przybliżonej charakterystyce opisu zawodu cukiernika zaprezentowanej na filmie zwróć uwagę na punkty ujęte w informacji o zawodach. Wypisz te punkty w zeszycie. Polecenie prześlij mi za pomocą urządzeń elektronicznych.
Również propozycje głównych punktów znajdziesz w opisie zawodu cukiernik w poniższym linku:
https://dobrekadry.pl/wp-content/uploads/2019/04/Cukiernik-opis-zawodu-PL.pdf
Dokonaj samooceny własnych planów zawodowych z podkreśleniem informacji z opisu charakterystyki zawodowej.